5 rýchlych tipov pre marketing freelancerov
Pre väčšinu freelancerov marketing končí niekde pri spamovaní svojich Facebook kamarátov predajnými informáciami o tom, čomu sa venujú. Nechcem to hejtovať, tiež som tak začínal. Ale povedzme si na rovinu – každého to otravuje! Ako to teda robiť tak, aby ste predávali a neotravovali?
Pred tým, ako som založil agentúru, pôsobil som ako freelancer v oblasti marketingu. V tejto sérií článkov by som sa preto chcel podeliť o svoje postrehy a skúsenosti, ktoré som postupne naberal a dať vám niekoľko tipov za hranicou spomenutého spammingu, aby ste sa ľahšie presadili v konkurencii a vynikli – okrem iného aj tu na portáli Jaspravim.sk.
- Vaša značka, váš podpis
Rozmýšľajte ako firma, vytvorte si svoju značku. Nemusí to byť nič zložité, ale vždy je jednoduchšie komunikovať napr. značku Peas☮Copy, ako Ján Hraško, ktorý pracuje ako copywriter – uvedené berte len ako príklad, ak tento blog číta nejaký copywriter Ján Hraško, vopred sa mu ospravedlňujem a ako náhradu môže použiť značku Peas☮Copy 😉
Takáto značka pôsobí profesionálnejšie, vierohodnejšie, fresh a v neposlednom rade aj exkluzívnejšie. Ak totiž pôsobíte exkluzívnejšie, je jednoduchšie vypýtať si za prácu viac, ako v prípade, že si o vás potenciálny zákzník myslí, že ste šuflikant, ktorý zákazku zbúcha v podstate zadarmo.
- Zbierajte referencie
Na začiatku je vždy zložité dostať sa k veľkým zákazkám, ponúknite preto svoje služby zdarma väčším klientom, aj keby to mal byť len drobný jednorazový job. Silná referencia vám v budúcnosti môže len pomôcť. Sám som mal zo začiatku problém pred väčšími zákazníkmi. Jedna z ich prvých otázok totiž bola “Pre koho si už robil?”. Ak totiž viete ukázať veľké mená vo svojom portfóliu, pozerajú sa na vás ľudia úplne ináč. Okrem toho, že naberiete reálne skúsenosti s prácou pre veľkých klientov, pomôže vám to, opäť, na zvýšenie vašej hodnoty.
- Kde nájdem vaše portfólio?
Túto otázku určite pozná väčšina z vás. Portfólio naozaj nie je všetko (ako naznačuje názov článku), ale nepodceňujte jeho silu a pohrajte sa s ním, nech vyzerá tip-top. Okrem klasickej Powerpoint prezentácie môžete použiť napríklad aj SlideShare, ktorý perfektne spolupracuje s LinkedInom a inými online kanálmi.
Čím lepšie, detailnejšie a prepracovanejšie portfólio, tým väčšia dôveryhodnosť. A znova platí to isté – čím väčšia dôveryhodnosť, tým vyššia hodnota. Ľudia sú ochotní priplatiť si, ak cítia kvalitu.
- Ešte nemáte webstránku?
Popravde, prvú webstránku som si založil až s agentúrou. Keby som ale začínal ešte raz, okamžite by som túto chybu napravil. Čiastočnou náhradou v dnešnej dobe môže byť napríklad Facebook stránka, ktorá dokonale poslúži na základné uverejňovanie najnovších prác. Ak sa však freelancingu chystáte venovať na profesionálnej úrovni, vlastná webstránka má oproti nej nespočetné množstvo výhod. Nie ste obmedzený Facebook šablónou pre stránky, takže sa s designom môžete vyhrať, dokážete zbierať cookies a následne retargetovať návštevníkov atď.
- Rozširujte sieť partnerov
Nájdite si partnera s doplnkovou službou a ponúknite ich ako balík. Okamžite získate výhodu oproti ostatným freelancerom, ktorí si idú “one man show”.
Dúfam, že vám moje rady pomôžu a aj vďaka nim sa vám bude dariť rozširovať sieť zákazníkov nielen tu na Jaspravim.sk. Mám pre vás prichystaných niekoľko ďaších blogov s ďalšími tipmi, ktoré si onedlho budete môcť prečítať. Ak máte vlastné tipy, prípadne otázky, hoďte ich dole do komentov a pokúsim sa ich čo najskôr zodpovedať, prípadne sa nimi budem inšpirovať pri tvorbe nasledujúcich blogov.
Ak sa venujete práve marketingu a máte záujem sa v ňom zdokonaliť, brány našej agentúry sú vám otvorené. Každú chvíľu hľadáme šikovných ľudí na pozície copywriter, graphic designer, SEO, PPC špecialista… Stačí sa nám ozvať 🙂
Kto je Marek Didák?
Viac info o ňom nájdete aj priamo u nás